halterbank
Sport

De mogelijkheden van een halterbank set

Met een halterbank set is het mogelijk om heel veel verschillende oefeningen uit te voeren. Bij een set krijg je er dus ook gewichten bij of een stang. De gewichten of een stang zijn in dat geval meestal afneembaar. Het is dus mogelijk om zelf in te stellen hoe zwaar de gewichten moeten zijn. Deze bank heeft veel verschillende functies. Het is belangrijk dat je kijkt welke functies voor jou wel of niet belangrijk zijn. Het is natuurlijk zonde dat je een hele dure bank koopt zonder dat je de extra functies gebruikt. Bij sommige banken kan je tot een maximaal gewicht drukken. Kies het gewicht dat bij jou past of net ietsje meer. Er zijn banken waarbij het maximale gewicht 100 kg is. Voor de echte liefhebber is er ook een halterbank waarmee je tot wel 270 kg kan liften. Bij sommige banken is het namelijk mogelijk om de stang in een houder te leggen. Dit kan heel handig zijn als je de stang omhoog pusht. Na de push kan je de stang direct in de houder leggen.

boven lichaam trainen

De oefeningen 

Met een halterbank set kan je verschillende oefeningen doen. De oefeningen verschillen heel erg en zijn voor bepaalde delen van je lichaam. Met deze bank kan je een shoulder press doen. Je drukt de gewichten dan boven je lichaam uit. Deze oefening is goed voor de rug biceps en triceps. Ook is het mogelijk om de dumbbell bicep curl te doen. Dit is een oefening die vooral goed is voor de biceps een echte krachttraining dus. Het is ook mogelijk om een benchpress te doen. Deze oefening is mogelijk om met een dumbell of met een stang te doen. Door extra gewichten aan de stang of aan de dumbell toe te voegen kan je de oefening zwaarder of lichter maken. 

squatrek.

Een cardio of krachttraining

Met een halterbank set is het mogelijk om krachttraining of cardio training te doen. Veel mensen denken dat je alleen krachttraining kan doen op een halterbank. Dit is echter niet waar. Door enkel een simpele aanpassing te doen aan het aantal kg is het zeer gemakkelijk om cardiotraining te doen. De oefeningen die je tijdens een krachttraining doet kunnen ook als cardiotraining worden gedaan. Doordat je lichtere gewichten gebruikt kan je de oefening vaker doen waardoor je goed bezig bent voor je conditie. Ben je toch meer van de krachttraining dan is het aan te raden om met zware gewichten kort en intensief te trainen.